Jak kolory ścian wpływają na sen?

Urządzanie sypialni po raz pierwszy lub jej remontowanie najczęściej wiąże się ze zmianą koloru ścian. Jednak, czy zdajemy sobie sprawę z tego, że barwy, którymi się otaczamy, wpływają na nasze samopoczucie oraz sen? Z uwagi na to, malując sypialnię, warto dokładnie zastanowić się nad wyborem farby. 

Czym się kierować wybierając kolor ścian? 

Nasz dom, nieważne czy jest wolno stojący, czy może w bloku – składa się z różnych pomieszczeń. Każdy z nich może być urządzone w inny sposób oraz wyróżniać się odmiennym kolorem ścian. A od czego zależy ich wybór? Oto trzy czynniki, do których zalicza się:

  • wielkość pomieszczenia – jasne kolory optycznie powiększają wnętrze,
  • funkcja pomieszczenia – w sypialni zaleca się stosowanie cieplejszych barw,
  • poziom nasłonecznienia – w bardziej nasłonecznionych pokojach można pozwolić sobie na ciemniejsze barwy.

Sypialnia – na jakie barwy warto postawić? 

Na pewno każdy z nas zna to uczucie, kiedy kładziemy się do wygodnego łóżka i zasypiamy. Warto jednak zauważyć, że oprócz łóżka, dużą rolę w regulowaniu poziomu melatoniny mają kolory ścian w sypialni. A jakie barwy zapewniają najbardziej komfortowy wypoczynek? Oto kilka przykładów!

  • niebieski – kolor uspokajający, dający wrażenie spokoju i bezpieczeństwa,
  • pastelowa żółć – daje poczucie równowagi i harmonii,
  • zielony lub pastelowe odcienie zieleni – działają odprężająco,
  • biel – neutralna, sprzyja koncentracji i kojarzy się ze spokojem.

Stosunkowo szeroka paleta barw daje nam wybór. Dzięki niej możemy stworzyć idealnie dopasowanie do siebie wnętrze. Pamiętajmy jednak, że nie każdy kolor korzystnie wpływa na zdrowy sen.

Kolory nie sprzyjające spokojnemu wypoczynkowi

Odpowiednio skomponowane łóżko gwarantuje zdrowy wypoczynek. Wyposażając je w wysokiej jakości materac do spania, stawiamy na prawidłowe wsparcie kręgosłupa oraz właściwą regenerację całego ciała. Co więcej, dostępność licznych modeli na rynku sprawia, że każdy z nas jest w stanie dopasować je do siebie. Podobnie jest w przypadku palety barw na ścianie – jedne się sprawdzą lepiej, innego gorzej. Przy ich wyborze musimy uwzględnić kwestie wpływające na jakość snu, co oznacza, że powinniśmy zdecydowanie zrezygnować z pobudzających lub niepokojących nas odcieni. Do nich zalicza się:

  • czerwień – motywuje i pobudza ciało oraz umysł,
  • fiolet – wywołuje uczucie aktywizacji, pobudza umysł i kreatywność,
  • ciemnoszary – wywołuje uczucie samotności i smutku.

Jak się okazuje, nie każda kolor ścian sprawdzi się w sypialni. Jeśli faktycznie lubimy jaskrawe barwy, to zdecydujmy się na nie w innym pomieszczeniu. Jest to niezwykle ważne – w końcu sypialnia ma być funkcjonalna i gwarantować nam zdrowy sen.

Zobacz też

Metoda 4-7-8, czyli trening Jacobsona

Metoda 4-7-8, czyli trening Jacobsona

5 naturalnych sposobów na bezsenność

5 naturalnych sposobów na bezsenność

Sen i inne zdrowe nawyki – dbaj o swoje zdrowie!

Sen i inne zdrowe nawyki – dbaj o swoje zdrowie!

Dieta, ruch i sen – 3 filary zdrowego stylu życia

Dieta, ruch i sen – 3 filary zdrowego stylu życia

Jak technologia może wspierać Twój sen? Sprawdź linię materaców Curem
Dom

Jak technologia może wspierać Twój sen? Sprawdź linię materaców Curem

Poznaj produkty od SleepMed, które zagwarantują zdrowy sen!
Dom

Poznaj produkty od SleepMed, które zagwarantują zdrowy sen!